۲ فروردین ۱۳۹۱

بمب عشق شهروندان اسرائیل برای مردم ایران

دو طراح گرافیک اسرائیلی به نام ران ادری و میخائیل تامیر ۱۶ مارس امسال، کارزاری در فیسبوک به نام "اسرائیل، ایران را دوست دارد"، آغاز کردند.
این کمپین منجر به ابراز عشق و علاقه شهروندان اسرائیل به ایران شده است. زوهر که یک دختر ۲۲ سال اسرائیلی است، با ضبط یک کلیپ ویدئویی به مردم ایران می گوید که جنگ نمی خواهد و این مردم ایران و اسرائیل هستند که می توانند صلح بین دو کشور برقرار کنند و نه رهبران آن.
او کلیپ خود را با پیغام "من عاشق شما ایرانی ها هستم " تمام می کند.
پیغام "ایرانیان عزیز ما شما را دوست داریم و کشور شما را بمباران نخواهیم کرد" از فیسبوک با پروژکتور به ساختمان‌های تل آویو منتقل شده است. این کمپین واکنش مثبت بسیاری از ایرانیان را به دنبال داشته و آنها هم در پیغام‌های خود به مردم اسرائیل گفته اند که آنها هم مردم اسرائیل را دوست دارند.
ابراز این نوع محبت و علاقه مردم اسرائیل به مردم کشورهای دیگر در خاور میانه بی سابقه است. هیچ وقت این نوع کمپین برای مردم سوریه، فلسطینی‌ها یا هر کشور دیگر این منطقه صورت نگرفته است.
برای این که مردم ایران هدف اولین بمب عشق اسرائیلی ها قرار گرفته‌اند، دلایل مختلفی وجود دارد.
زوهر، دختر ۲۲ سال اسرائیلی
زوهر، دختر ۲۲ سال اسرائیلی می‌گوید "من عاشق شما ایرانی ها هستم "
مهمترین دلیل، رابطه تاریخی بین قوم یهود و مردم ایران است که در کتابهای مقدس دین یهود ثبت شده است. کوروش کبیر، یهودیان را از بردگی در بابل (عراق امروز) نجات داد و آزادگی کامل به یهودیان بخشید. بعضی در ایران ماندند و بعضی به خانه و کاشانه برگشتند. نجات قوم یهود از بردگی به دست این شخصیت مهم تاریخ ایران منجر به ایجاد چهره ای مثبت از ایران بین یهودیان و اسرائیلی ها شده است.
دلیل دیگر برای چهره مثبت کشور و مردم ایران در اسرائیل، توسط هزاران اسرائیلی است که در ایران پیش از انقلاب، در این کشور کار می کردند یا به آن مسافرت کردند.
اکثریت مطلق این افراد، از زیبایی کشور و محبت مردم ایران سخن گفته اند. اسرائیلی هایی که در سفر به کشورهای عرب منطقه مثل اردن یا مصر که با اسرائیل با آنها توافق صلح امضاء کرده، هویت خود را پنهان می کنند، در ایران هویت خود را پنهان نمی کردند. احساس آزادی و اطمینان آنان در ایران منجر به وجود آمدن دوستی با مردم ایران شد و میراث خاطرات این دوستی به نسلهای جدید منتقل شد.
چهره مثبت ایران و ایرانی ها تا حدی است ;i طبق تجربه شخصی من، در اسرائیل برای مردم ایران و ایرانی تباران تبعیض مثبت قائلند. کافی است که دریک تاکسی در شهر تل آویو بنشینید و از راننده تاکسی بپرسید که عقیده‌اش درباره مردم ایران در مقایسه با کشور های عربی منطقه چیست.
دلیل دیگر چهره مثبت کشور و مردم ایران در اسرائیل موفقیت اسرائیلی های ایرانی تباراست. احساس علاقه آنها به ایران قابل مقایسه با یهودی های مهاجر از کشور های عرب نیست. بسیاری از یهودی‌های مهاجر از مصر، حتی عرب بودن خود را انکار می کنند به دلیل اینکه دولت جمال عبدلناصر آنان را در سال ۱۹۵۶ میلادی بعد از جنگ سوئز که در آن فرانسه، بریتانیا و اسرائیل شرکت کردند، اخراج کرد ولی در ایران، به غیر از یهودی ستیزی وحشتناکی که در زمان سلسله قاجار وجود داشت هیچ وقت این اتفاق نیفتاد.
هیچ کسی یهودی های ایران را اخراج نکرد. بعید است که در یک خانه مهاجر اسرائیلی از کشور عرب عکس یک رهبر عرب پیدا شود، ولی بین اسرائیلی های ایران تبار، پیدا کردن عکس محمد رضا پهلوی و پدرش رضا پهلوی در امکان عمومی مثل رستورانها یا حتی بعضی خانه های شخصی بعید نیست، چون این دو رهبر سابق ایران وضعیت اجتماعی و اقتصادی اقلیت ها، به خصوص یهودیان ایران را به مراتب بهبود بخشیدند.
اما اسرائیلی های ایرانی تبار افتخار خود به فرهنگ ایران و ایرانی بودن خود را نه تنها پنهان نمی کنند، بلکه شماری از آنان بر آن تاکید می کنند.
ریتا، مشهور ترین خواننده زن اسرائیل که در تهران به دنیا آماده، اخیرا آلبومی به زبان فارسی ضبط و پخش کرد. مرحوم یوسف شیلوواه که یکی از بزرگترین ستاره های کمدی در تاریخ اسرائیل است متولد ایران بود و در خیلی مواقع در نقش یک شخصیت ایرانی در فیلمها بازی می کرد.
اسرائیل اولین کشوری است که رئیس جمهور ایرانی (موشه کاتساو) داشته است. این کشور همچنین در مقاطعی رئیس ستاد ارتش و وزیر دفاع ایرانی (شائول موفاز) و دو فرمانده نیروی هوائی ایرانی (دان هالوتز و ایتان بن الیاهو) به خود دیده است.
پیشرفت و دست آورد اسرائیلی های ایرانی تبار در اسرائیل بدون شک یکی از عوامل موثر در به وجود آمدن و ارتقا چهره مثبت بسیاری از شهروندان اسرائیلی نسبت به مردم ایران شده است.
موفقیت سینمای معاصر ایران در اسرائیل دلیل دیگر دید مثبت اسرائیلی ها به ایران است. فیلم های ایرانی مانند جدایی نادر از سیمین، طعم گیلاس و بچه های آسمان در سینماهای اسرائیل نمایش داده شده اند و مورد استقبال منتقدان سینما و مردم قرار گرفتند.
طرفداران فیلم‌های ایرانی در اسرائیل کم نیستند.این فیلمها پنجره جدید و جالبی را برای مردم اسرائیل باز کرده که از طریق آن، مردم اسرائیل، ایران را از زاویه دیگری می بینند. زاویه انسانی که فرسنگ ها دورتر و بهتر از دیدگاه و چهره‌ای است که رهبران کنونی ایران از کشور ایران به وجود آوردند.
مردم اسرائیل نگران جنگ هستند، به خصوص جنگی که شاید منجر به صدمه زدن به روابط با مردم ایران بشود. مردم ایران و اسرائیل هیچ وقت با هم جنگ یا نزاع نداشتند. برای اکثریت مطلق مردم اسرائیل مشکل، اظهارات و سیاست های تندروانه دولت کنونی ایران است، نه مردم آن کشور. ولی اگر جنگی بین دو کشور صورت گیرد، شانس بهبودی روابط بین مردم دو کشور می تواند به شدت کاهش پیدا کند.
در حال حاضر امکان جنگ کم است، و شاید چنین جنگی اصلا اتفاق نیفتد. در عین حال، ما اسرائیلی های ایرانی تبار با شروع کمپین فیس بوک "اسرائیل عاشق ایران است" یکی از شادترین و لذت بخش ترین روزگار را می گذرانیم.
آرزوی همیشگی ما صلح و روابط خوب بین مردم ایران و اسرائیل است و کمپین جدید ابراز عشق به ایران در فیس بوک و نقاط دیگر اسرائیل تحقق امید ما بوده، امیدی که در چند ماه اخیر در بین تهدیدهای جنگ بین ایران و اسرائیل، روزگار بسیار سخت و تاریکی را سپری کرده است. به قول نظامی گنجوی، "در ناامیدی بسی امید است، پایان شب سیه سپید است."

۳ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
واقعا ابتکار خوبی هست.
صدای واقعی ایران رو به مردم اسراییل رساندن و بلاعکس .
ما برای صحبت کردن با مردم اسراییل نیاز به واسطه دولتهامون نداریم .چرا که حد الاقل در ایران دولت به هیچ وجه نماینده ملت نیست . واقعا باید به این واقیت فکر کرد که ما تا حالا از ملتهای دوست و برادر مسلمان مثل عراق ضربه خوردیم و یا اسراییل ؟
ایا اسراییلیها 8 سال 1000000 جوان ایرانی رو به خاک و خون کشیدند یا کشورهای مسلمان همسایه که اونها هم که مستقیم با ما نجنگیدند پول یک یک گلولهای صدام را با شعف دل دادند تا قلب جوانان ما رو بشکافه .
به نظر من این حرکت اگر درست و صادقانه ادامه پیدا کنه بی شک دگرگونی عمیقی در روابط دو ملت بازی خواهد کرد

محسن سازگارا گفت...

اسایل باید حمله کنه
75 ملیون ایرانی با غیرت منتظر حمله هستن

اسراییل حمله کن آخوند رو نفله کم
ن

ناشناس گفت...

اسرائیلیها اگر اینقدر صلح طلب هستن نمیخواد نگران مردم ایران باشن برن کمی نگران شهرک سازیهای غیر قانوی دولت سرکوبگرشان در سرزمینهای اض=شغالی باشن که حتی صدای اتحادیه اروپا امریکا به خصوص اوبا ما را درآورده
برخی هم با دوتا عکس ذوق کردن که مردم اسرائیل خیلی صلح طلب هستن