۱۹ اسفند ۱۳۹۰

آتش زدن حجاب در اعتراض به اعمال تبعیض جنسی‌

روز هفتم مارس، سارا عظمه راسموسن، یک فعال حقوق زنان، از طریق روزنامه آفتن پستن (چاپ اسلو) اعلام کرد که قصد داره در اعتراض به اعمال تبعیض جنسیتی علیه زنان در کشورهای مسلمان حجاب خودش رو در مراسم بزرگداشت روز زن در اسلو، پایتخت نروژ به آتش بکشه. وی در روز هشتم مارس و در مراسم روز زن در اسلو این اقدام خودش رو عملی‌ کرد و حجاب سیاه رنگ خود رو با بیان این جمله که; اجازه بدید شعله‌ای رو بیافروزم برای برابری، آزادی، عشق و صلح، در میان تشویق موافقین و فحش و ناسزای مخالفین به آتش کشید.


 
عکس العمل‌های تند گروهی از مسلمانان تندرو حاضر در مراسم که ابتدا با فریاد و ناسزا آغاز و سپس با پرتاب گلوله‌های برفی ادامه پیدا کرد به حدی رنگ خشونت گرفت که مسولین برگزار کننده مراسم ناچار به دخالت و آرام کردن جو ملتهب مراسم شدند.
جالبه بدونید که در حاشیه این مراسم، یکی‌ از فعالین ایرانی عضو جمعیت مبارزه با تبعیض جنسی‌ علیه زنان ایران به دلیل حمل پلاکاردی که روی اون عنوان* نه به حجاب* به چشم میخورد، مورد حمله گروهی از تندروهای اسلامی قرار گرفت که با دخالت مسولین ماجرا فیصله پیدا کرد. اما داستان همینجا ختم پیدا نکرد و از بعد از مراسم سارا پیامهای تهدید آمیزی رو دریافت کرده که وی رو به قتل و به آتش کشیده شدن تهدید کردن.


لازم میبینم نکاتی‌ رو به مطلب بالا اضافه کنم؛
سیاستهای باز دولت نروژ در پذیرفتن پناهندگان مسلمان به ویژه از کشورهای سومالی و پاکستان باعث بحث‌های گسترده‌ای در سطح جامعه این کشور شده.
طبق قوانین نروژ به آتش کشیدن پرچم کشور‌ها و نمادهای دیگر به عنوان اعتراض، جرم محسوب نمی‌شود و ظرف سال گذشته چندین بار پرچم اسراییل و آمریکا در تجمعات اعتراضی مسلمانان در اسلو به آتش کشیده شده.
نروژ به دلیل دارا بودن سیستم حکومتی مبتنی‌ برا دموکراسی سالانه شاهد تعداد بیشماری تجمع اعتراض آمیز از سوئ گروه‌های مختلف هست که این تجمعات معمولا (بخوانید اکثرا) به دور از هر گونه خشونت فیزیکی‌ بر پا میشن.
مردم نروژ ظرف ۳-۴ ماه گذشته دست کم ۲ بار شاهد حرکات اعتراضی از سوئ مسلمانان تندرو بودن که با خشونت فیزیکی‌ همراه بوده که بارزترین آن حمله اعتراض کنندگان به سیاست‌های اسراییل در مورد غزه به سفارت اسراییل و نیروهای پلیس بود.
به هر حال تهدید شدن این خانوم به قتل, نشون داد که مسلمین عزیز و همیشه خشمگین که زرت و زورت، پرچم این و اون رو آتش میزنن، این حق رو برای مخالفین خودشون قائل نیستن.
دو ویدئو دیگر، مربوط به این واقعه:
ویدئو اول
ویدئو دوم



هیچ نظری موجود نیست: